ایران ترول سایت سرگرمی تفریحی اس ام اس عکس دانلود،ترول،عکس بازیگران،دانلود،نرم افزار،بازی،آهنگ،موزیک،دانلود جدید،عکس ترول،عکس پروفایل،ترول ایرانی،انیمیشن،کارتون

نگاهی به فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»؛اتلاف گوسفندان بی چوپان…

از نگاه خوانندگان – مجتبی نادری سورکی
هومن سیدی در فیلم جدید خود «مغزهای کوچک زنگ زده» گامی به مراتب بلند تر در مسیر پیشرفت فیلم سازی خود بر داشته و هر چند مشابه با فیلم «خشم و هیاهو» این بار نیز در خلق فیلم نامه به وضوح وامدار دیگران است، اما در روایت یک داستان در فضایی پخته و با شخصیت پردازی های چشمگیر، به شدت موفق عمل کرده است.
فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» روایت یک خانواده حاشیه شهری در حلبی آبادی است که در آن شکور برادر بزرگ خانواده (با بازی فرهاد اصلانی) تشکیلات مافیایی تولید شیشه دارد و کودکان بی سرپرست را به همین منظور زیر پر و بال خود می گیرد. شاهین (با بازی نوید محمد زاده) برادر کوچکتر، آدم ترسو و خل وضعی است که همیشه از اینکه جایی در تشکیلات ندارد، به شکور شکایت می کند. داستان با محوریت اتهام ناموسی به خواهر خانواده شهره (با بازی مرجان اتفاقیان) و در نهایت به زندان افتادن شکور به پیش می رود.
این بار پیمان شادمانفر فیلمبردار موفق فیلم «خشم و هیاهو» هوشمندانه به کمک سید آمده تا با تصویر سازی دقیق از میزانسن و دکوپاژ فوق العاده سیدی، فضای سرد و خشن و تلخ فیلم را به بیننده القا کند. فضایی که با انتخاب رنگ های تیره و حرکت سریع دوربین تیرگی و بدبختی را به خوبی القا می کند. حتی ملودی های فولک و موسیقی امریکای لاتینی نیز به کمک فضا سازی آمده تا با افزایش ضرب آهنگ فیلم، سرعت روایت را بالا ببرد.
هر چند شخصیت های فیلم تیپ هایی مشخص و آشنا برای بیننده ایرانی دارند و سیدی نیز تا حدی در شخصیت پردازی موفق عمل کرده به طوری که هر یک به تنهایی قادر به جلب توجه بیننده تا انتهای فیلم را دارند، اما مشکلات ساختاری فیلم نامه این بار نیز گریبان فیلم را گرفته است. فیلم، وامدار ایده های فیلم «شهر خدا»ی برزیلی و بدبختی های جذاب فیلم «ابد و یک روز» سعید روستایی است. حتی شاهین (نوید محمد زاده) نیز یک کپی هوشمندانه از سید (بهروز وثوقی) گوزن ها و غلامرضا (اکبر عبدی) فیلم مادر است.
هرچند نحوه روایت فیلم تا یک سوم ابتدایی بیننده را گیج می کند و معلوم نیست داستان حول کدام شخصیت قرار است به پیش برود، اما در ادامه جذابیت داستان شدت می گیرد. نحوه پرداخت دیالوگ ها مخصوصاً در ابتدای فیلم خیلی سریع و به صورت پینگ پونگی و بی وقفه ادا می شود. شاهین، اول یک دیالوگ سریع با شکور دارد، بعد یک گفت و گوی پینگ پونگی با مادرش و بعد روی پشت بام با خواهرش بگو مگو می کند. دیالوگ هایی که هیچ کمکی به شناخت بیننده از شخصیت ها نمی کند. سیدی باید در روایت داستان تامل بیشتری می کرد، چرا که این سرعت زیاد در اتفاقات، عملا روایت داستان را باور پذیر نمی کند. هر چند باز هم این بیننده است که یک قدم در پیش بینی اتفاقات از فیلم جلوتر است و هیچ وقت در طول فیلم غافلگیر نمی شود. انتهای فیلم اما به خوبی پایان بندی شده است. جایی که سیدی مونولوگ ابتدایی فیلم را اثبات می کند: «می‎گن اگه چوپان نباشه (شکور که دیگر نیست) گوسفندا تلف می‎شن، یا گم می‎شن (شهره) یا گرگ بهشون می‎زنه (شاهین) یا از گرسنگی می‎میرن (بچه بی سرپرست)!»
بازی ها همگی نمره قبولی می گیرند و این قطعا به سطح توقع بالای کارگردان بر می گردد. فیلم نامه اما باید با دقت بیشتری پرداخته می شد؛ چرا شکور که هیچ گاه کوچترین اعتمادی به شاهین نداشت، در زمان ملاقات در زندان محل پول ها را به شاهین می گوید آن هم در حالی که می دانست برادر کوچکتر و مورد اعتمادش شهروز به زودی از زندان آزاد می شود؟! چرا مادر خانواده در برابر قتل تنها دخترش سکوت می کند؟ آیا صرف گفتن اینکه «میدانم بی ناموسی یعنی چه» واکنشی مورد انتظار است؟ نقش پدر خانواده دقیقا چیست؟ چرا که با حذف این نقش کوچکرین خللی به داستان وارد نمی شود.
در مجموع، سیدی در ترسیم فضایی تاریک از طیف وسیعی از ناهنجاری های اجتماعی طبقه پایین جامعه بسیار موفق عمل کرده، با مغزهای کوچک زنگ زده به بلوغ رسیده و می توان انتظاری خوشبینانه از دیگر آثار وی در آینده ای نزدیک داشت.

نوشته نگاهی به فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»؛اتلاف گوسفندان بی چوپان… اولین بار در بانی فیلم پدیدار شد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 1
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.