ایران ترول سایت سرگرمی تفریحی اس ام اس عکس دانلود،ترول،عکس بازیگران،دانلود،نرم افزار،بازی،آهنگ،موزیک،دانلود جدید،عکس ترول،عکس پروفایل،ترول ایرانی،انیمیشن،کارتون

فیلم اولی ها در میدان جشنواره فجر؛ تلاش برای بقا

بانی فیلم، گروه سینمای ایران- نصیبه کریمی: اگر طرفدار تداوم سیاست سال گذشته جشنواره فیلم فجر در حذف بخش فیلم‌های اول باشید یا مخالف آن، به هر حال نمی توانید منکر ضعف و قوت های هر یک از این تصمیمات شوید. تصمیمی که موافقان و مخالفان خود را دارد. برخی از فیلمسازان اولی معتقدند رقابت فیلمشان با آثار فیلمسازان کهنه کار قطعا به آنان مجالی برای بروز وظهور نمی دهد و حتی نام کارگردانان شناختهشده ممکن است هیات های انتخاب و داوری را مرعوب خود کند. ضمن اینکه محدودیت ورود تنها سه فیلم اولی به بخش مسابقه را،آن هم در کوران ساختت عداد زیادی از فیلم های اولی، یک تنگنای غیر منصفانه می دانند. به باور برخی دیگر اما این تصمیم مدیران می تواند انگیزه فیلم اولی ها را در رقابت با فیلمسازان باسابقه بیشتر کند وسنجش عمیقی به دست دهد.
هفت هگذشته ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هفتیمن جشنواره فیلم فجر در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر درباره وضعیت فیلم اولی ها در این رویداد گفت:«یکی از اعتراض های سال گذشته از طرف جوانانی بود که فیلم اولشان را ساخته بودند. سال گذشته ۳ فیلم اولی داشتیم شورای سیاست گذاری چند جلسه تشکیل داده و احتمال داده تا در جشنواره امسال تعداد بیشتری از فیلم های اول وارد بخش مسابقه شود البته بدون آسیب به کلیت جشنواره و بدون اینکه تعداد فیلم ها زیاد شود یا کیفیت افت کند، فرصت بیشتری به فیلم اولی ها داده شود».
دیروز نیز کانون کارگردانان سینمای ایران از دبیر جشنواره فیلم فجر خواست تا فیلم‌های اول و جشنواره‌ ملی جهانی به این رویداد بازگردند ودر بیانیه ای در همین باره نوشت:«به گمان این شورا و با توجه به تعداد فیلم‌های اول تولید شده در سال‌های گذشته و برای تقویت و تشویق استعدادهای تازه سینمای ایران لازم است که با مساعدت شما این بخش دوباره به جشنواره بازگردد تا شرایط برای عرضه و دیده شدن تمام فیلمسازان فیلم اول فراهم شود. همچنین امیدواریم که با ادغام جشنواره ملی و جشنواره جهانی فیلم فجر دوباره شاهد یک جشنواره مقتدر با فرصتی عادلانه و یکسان به دور از گزینش و اعمال سلیقه برای همه فیلم‌های ایرانی جهت عرضه در بازار بین‌الملل باشیم.»

این در حالی است که دیروز ابراهیم داروغه زاده با اعلام خبر تفکیک فیلم های اول در جشنواره فیلم فجر ۳۷ در یادداشت کوتاهی آورده است:«ضمن تشکر از کانون کارگردانان سینمای ایران و اهتمام ایشان بر توجه به کارگردانان جوان، همانگونه که در برنامه تلویزیونی شهر فرنگ اعلام شد، امسال و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، توجه ویژه ای به کارگردان های جوان فیلم اولی خواهد شد. در این راستا، پس از برگزاری جشنواره سی و ششم، شورای سیاست گذاری تشکیل و ضمن بررسی نظرات سینماگران، موضوع ایجاد بخش مستقل فیلم های اول به تصویب رسیده است که جزییات آن در فراخوان جشنواره سی و هفتم که تا چند روز آینده منتشر می شود، اعلام شده است.»

گزارش حاضر تلاش دارد تا در گفت وگو با چند تن از اهالی سینما به آسیب شناسی این مسئله بپردازد.
***
آنتونیا شرکا:
سنجش فیلم اولی ها با فیلمسازان شناخته شده غیرمنصفانه است
آنتونیا شرکا، منتقد سینمایی موافق این است که فیلم اولی ها در یک بخش جداگانه در جشنواره فجر مورد داوری قرار بگیرند.
این منتقد سینمایی درباره حضور و قضاوت فیلم اولی ها و سایر فیلمسازان در جشنواره فجر، به بانی فیلم گفت: در دوره آخر جشنواره فجر این یک معضل و مشکل بود که بخش هایی از جشنواره حذف شده و همه فیلم ها در یک سطح به مسابقه گذاشته شدند. مثلاً فیلم های مستند، کودک و یا فیلم های اولی را به صورت یک جا مورد قضاوت و داوری گذاشته بودند که درست و اصولی نبود. مشخصا معیارهای انتخاب یک فیلم مستند با فیلم داستانی و فیلم انیمیشن متفاوت است و این درست نیست که همه به یک شکل داوری شوند. معتقدم اگر فیلم های اول مثل سابق بخش ویژه ای را به خودشان اختصاص دهند و جداگانه داوری شوند، منطقی تر باشد. هر چند نمی توان منکر این شد که خیلی از بهترین فیلم های کارنامه فیلمسازان همان فیلم های اولشان بوده است.
او در پاسخ به این سوال که آیا به این ترتیب قضاوت عادلانه ای شامل حال فیلم اولی ها خواهد شد یا خیر، افزود: اینکه فیلمسازان فیلم اولی را با فیلمسازی که سی- چهل سال است فیلم می سازد در یک سطح بسنجیم، شاید غیرمنصفانه باشد. ضمن اینکه تعداد فیلم اولی هاهم کم نیستند.
وی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای انتخاب فیلم اولی ها دارد، گفت: در بررسی کیفیت فیلم ها مطمئناً قبل از هر چیزی، این مهم است که فیلم ارزش عرضه و ارائه شدن به یک رویداد سینمایی معتبر در سطح جشنواره فجر را دارد یا خیر. اینکه به لحاظ تکنیکی، کیفیت و ارزش دارد یا خیر. صرف نظر از اینکه موضوع و قصه اش چیست، چون بحث ما اینجا بحث موضوعی نیست، بیشتر بحث تکنیکی و سینمایی است. اینکه آیا این فیلم از نظر ساختاری ارزشمند است یا خیر؟! آیا قابل ارائه است یا خیر؟! مطمئناً کسانی داوری می کنند که خودشان دستشان در کار باشد و اینکه بالاخره به عنوان افرادی لایق برای حضور در هیأت ژوری در صنف های مختلف شناخته شوند و افراد مجربی باشند و صلاحیت تصمیم گیری و انتخاب فیلم ها را داشته باشند. در مرحله انتخاب خوب است افرادی در شورای انتخاب حضور پیدا کنند که شناختی از سینما داشته باشند و قضیه را به صورت جشنواره ای یا سیاسی نبینند و معیارهایشان بیشتر حول محور سینما باشد. بویژه اینکه معیارشان فقط این نباشد فیلمی را انتخاب کنند که فقط موضوعش جذاب باشد.
او درباره اینکه آیا بهتر نیست فیلم اولی ها مثل سابق در یک بخش جداگانه مورد داوری قرار بگیرند، اظهار داشت: معتقدم خوب است فیلم های اولی بیشتری وجود داشته باشد که در بخش جداگانه ای مورد داوری قرار بگیرند.
***
کاوه صباغ زاده:
رقابت در کنار فیلم های فیلمسازان شناخته شده اعتباری برای فیلم اولی هاست
کاوه صباغ زاده معتقد است: اگر قرار است فیلم اولی ها با فیلم های دیگر رقابت کنند، بهتر درست در همه رشته ها رقابت کند.
کارگردان «ایتالیا ایتالیا» درباره اینکه آیا حضور و قضاوت فیلم اولی ها و سایر فیلمسازان در جشنواره فجر عادلانه است یا خیر، به بانی فیلم گفت: در همه جای دنیا خود فیلم مهم است و اول یا پنجم بودنش اهمیتی ندارد. فکر می کنم فیلمسازان اول مان اتفاقاً آنقدر حرفه ای شده اند و دیدگاههای جدید و تازه ای دارند که می توانند در کنار فیلمسازان قدیمی تر رقابت کنند و یک اعتبار برای کارگردانان فیلم اولی است که در کنار فیلم های فیلمسازان شناخته شده، رقابت کنند. در واقع از آن بخش جدا نشوند، یعنی اینکه اگر یک جشنواره فقط برای فیلم های اول نباشد، خیلی بهتر و حرفه ای تر است.
این کارگردان سینما در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای انتخاب بهتر فیلم اولی ها دارد، افزود: در این زمینه تخصصی ندارم و نمی توانم نظری بدهم.
صباغ زاده درباره اینکه آیا بهتر نیست فیلم اولی ها مثل سابق در یک بخش جداگانه مورد داوری قرار بگیرند، گفت: خیر، فکر نمی کنم. در بخش جداگانه فقط در دو رشته بهترین فیلم اول و بهترین کارگردانی اول می توانند، رقابت کنند، ولی در غیر این صورت می توانند در همه بخش های جشنواره فیلم فجر شرکت داشته باشند. شاید یک فیلمی، فیلم اول باشد اما در بخش جلوه های ویژه و فیلمبرداری امتیازهایی داشته باشد که می تواند در بخش مسابقه حضور پیدا کند. به نظرم به این شکل یک کم شانسش کمتر خواهد شد. اگر قرار است فیلم اولی ها با فیلم های دیگر رقابت داشته باشند، بهتر است در همه رشته ها رقابت کنند.
***
سیدمحمدرضا خردمندان:
فجر فرصتی است برای فیلمسازان اول که فیلم های شان را معرفی کنند
سیدمحمدرضا خردمندان می گوید: تنها فرصت مهم برای فیلمسازان اول که فیلم های شان را معرفی کنند، همین جشنواره فیلم فجر است.
کارگردان «بیست و یک روز بعد» درباره شرایط حضور و قضاوت فیلم اولی ها و سایر فیلمسازان در جشنواره فجر، به بانی فیلم گفت: تجربه دوره سی و پنجم نشان داد که در عمل این اتفاق نمی تواند کارشناسی شده باشد. یعنی هر چقدر هم کارهای اول قدرتمند باشند، ولی در نهایت در رقابت با فیلمسازانی که سابقه طولانی تری دارند و شناخته تر شده هستند یک مقدار دچار مشکل می شوند. فکر می کنم کمی اجحاف در حق فیلمسازان اولی می شود. بهترین اتفاق همان جداسازی فیلم های اول از فیلم های اصلی جشنواره است. البته اگر منجر به حضور فیلمی شود که شایستگی حضور در بخش اصلی را داشته باشد.
وی درباره اینکه آیا به این ترتیب قضاوت عادلانه ای برای فیلم اولی ها وجود خواهد داشت یا خیر، افزود: در حال حاضر با این وضع بد اقتصادی، فیلم ساختن برای فیلم اولی ها بسیار سخت شده و امکانات و فضای عادلانه ای ندارند تا با فیلمسازان شناخته شده رقابت کنند. این مسائل یک مقدار روی نادیده گرفته شدن آثارشان تأثیر می گذارد. اگر مثل سابق بخشی مختص خودشان باشد و صرفا برای فیلم های اول طراحی شده باشد، فکر می کنم آنجا فضای عادلانه تری برای رقابت بین فیلمسازان اول به وجود بیاید.
این کارگردان سینما در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای انتخاب فیلم اولی ها دارد، گفت: خیلی فرق نمی کند؛ باید یک فیلم دارای محتوا و فرم خوبی باشد و استانداردهای فیلمسازی را رعایت کند. البته در برخورد با فیلم اولی، جسارت در انتخاب موضوع و قصه و اینکه تا چه اندازه توانسته ایده متفاوت تری را پرداخت کند، از جمله معیارهای مهم برای انتخاب اثر شاخص است. جسارت در ایده پردازی و طرح متفاوت و البته هر چقدر فیلم ها کم خرج باشند و ایده قدرتمندتر و پرداخت و نوع نگاه متفاوت تری داشته باشند، از دیگر ویژگیهایی است که برای فیلمساز اول ضروری تر است. در واقع اینکه خودش را به عنوان فیلمساز صاحب نگاه به جامعه سینمایی ایران معرفی کند.
خردمندان در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست فیلم اولی ها مثل سابق در یک بخش جداگانه مورد داوری قرار بگیرند، عنوان کرد: زمزمه ای در جداسازی فیلم های اولی از فجر بود، ولی من در کل مخالفم، چون تنها فرصت مهم برای فیلمسازان اول که فیلم های شان را معرفی کنند، همین جشنواره فیلم فجر است. بهتر است این جداسازی در دل جشنواره فیلم فجر انجام شود و فیلمسازان اول جداگانه قضاوت شوند. اتفاقی که برای فیلم های ما در سال ۹۵ افتاد و امیدوارم دیگر شاهد تکرار آن وضع نباشیم. در طول سال هم دیدیم که خیلی از فیلم های اولی چقدر اعتبار از چه جشنواره های داخلی و چه از جشنواره های خارجی کسب کردند، ولی در جشنواره فیلم فجر بعضی از این فیلم ها راه پیدا نکردند و بعضی از آنها دیده نشدند و به محاق رفتند. امیدوارم شاهد این دست اتفاقات نباشیم و فیلمسازان اول را با خودشان و شرایط شان مقایسه کنیم و البته اگر فیلمی در سطح سینمای ایران خیلی خوب و حرفه ای بود در بخش رقابت ها شرکت کند، چه بهتر که این فیلم ها به بخش اصلی و مسابقه راه پیدا کنند. مثل سالی که فیلم «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی بود در بخش فیلم اولی ها و در بخش مسابقه سینمای ایران هم راه پیدا کرده بود.
***
مرتضی علی عباس میرزایی:
جایزه استعداد درخشان را حذف نکنند
مرتضی علی عباس میرزایی اعتقاد دارد: اگر جایزه استعدادهای درخشان حذف شود، بالاخره باید در نظر داشت که این فیلمسازان رقابتی بین خودشان دارندو در این صورت احتمال دریافت جایزه بازیگری و جوایز فرعی دیگر وجود نخواهد داشت.
کارگردان «انزوا» درباره اینکه آیا حضور و قضاوت فیلم اولی ها و سایر فیلمسازان در جشنواره فجر عادلانه است یا خیر، به بانی فیلم گفت: به نظرم بد نیست اگر جایزه استعداد درخشان را حذف نکنند، چون جایزه استعداد درخشان باعث می شود که شما برای فیلم های اول یک رقابت جدا تعریف کنید، مثل افق ها نو و نگاه نو که قبلاً بود. اگر جایزه استعدادهای درخشان حذف شود، بالاخره باید در نظر داشت که این فیلمسازان رقابتی بین خودشان دارند و در این صورت احتمال دریافت جایزه بازیگری و جوایز فرعی دیگر وجود نخواهد داشت.
این کارگردان سینما درباره اینکه چه پیشنهادی برای انتخاب فیلم اولی ها دارد، افزود: معتقدم هر کسی فیلم می سازد، باید به هر حال به آن جایزه ای داد، چون فیلم ساختن کار خیلی سختی است.
وی درباره اینکه آیا بهتر نیست فیلم اولی ها مثل سابق در یک بخش جداگانه مورد داوری قرار بگیرند، متذکر شد: سابق بر این فیلم های اولی این طوری رقابت می کردند که بازیگران شان، صدابرداری، صداگذاری، تدوین، فیلمنامه هایشان جدا در بخش رقابت در میان سایر فیلم های سینمای ایران مورد قضاوت قرار می گرفت. همان بازیگران برای فیلمسازان فیلم های اولی بازی می کنند، احتمالاً همان عوامل فنی برای فیلم های اولی کار می کنند و این اتفاق پیچیده و بدی نیست. اگر جایزه استعدادهای درخشان دوباره تعیین شود، در واقع همان رقابت فیلم های اولی است و در حقیقت به کارگردان فیلم اول جایزه می دهند.

نوشته فیلم اولی ها در میدان جشنواره فجر؛ تلاش برای بقا اولین بار در بانی فیلم پدیدار شد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 1
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.