ایران ترول سایت سرگرمی تفریحی اس ام اس عکس دانلود،ترول،عکس بازیگران،دانلود،نرم افزار،بازی،آهنگ،موزیک،دانلود جدید،عکس ترول،عکس پروفایل،ترول ایرانی،انیمیشن،کارتون

دستمزد بالا می گیرم، پس سوپراستارم!

دستمزد بالا می گیرم، پس سوپراستارم!

دسته بندی : تفریحی بیتوته تاریخ : شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷

بانی فیلم، گروه سینمای ایران، نصیبه کریمی: داستان پول ‌های کثیف و دستمزد نجومی بازیگران چند روزی است که گویی خود بدل به سناریوی یک فیلم شده. فیلمی که بازیگران اصلی‌ اش تهیه‌ کنندگانی هستند که سرمایه‌ گذاران میلیاردی از آنها حمایت می‌ کنند. اسپانسرهایی که به‌ دنبال فروش خوب مجموعه فیلم ‌هایی هستند که حتی اگر هم محتوایش چنان چنگی به دل نزند، اما بازی چهره‌ های معروف و پرطرفدار آرزوی پول ‌های میلیاردی را محقق می‌ کند و در نهایت همین چهره ‌های سینمایی هستند که با این ترفند، قیمت بازی را آنقدر بالا می ‌برند که کار حتی به محاسبه قیمت به دلار کشیده شده است.
نکته مهم اینجاست که اگر این سریال ادامه پیدا کند روزی خواهد رسید که سینمای ایران نابود خواهد شد. چرا که تهیه‌ کنندگان مستقل سینما آنها که وقت می‌ گذارند تا با فیلمنامه‌ ای خوب و تأثیرگذار و با بودجه ‌ای محدود فیلم بسازند، از پس این قیمت‌ ها برنمی ‌آیند. بازار کاذبی که این چهره‌ ها به راه انداخته ‌اند، باعث شده حتی بازیگران دست دوم و چندم هم گاه تا مرز ۷۰۰ میلیون تومان نرخ دستمزدشان را بالا ببرند و اینگونه است که انتهای این سناریو آنقدر تلخ تمام خواهد شد که تهیه ‌کنندگان مستقل دیگر نتوانند فیلمی تولید کنند.
حالا که برخی تهیه‌ کنندگان زبان به اعتراض گشوده‌ اند، سازمان سینمایی و دولت را مسئول رسیدگی به این موضوع می‌ دانند. فاطمه ذوالقدر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه با تأکید بر اینکه باید نظام تهیه کنندگی سینما دستمزدهای بازیگران را تعیین کند از انفعال سازمان سینمایی و خانه سینما انتقاد کرد. این در حالی است که ابراهیم داروغه ‌زاده معاون سازمان سینمایی به تازگی در این خصوص گفته: «این موضوع کاملاً صنفی است و دولت از نظر قانونی امکان ورود به قیمت‌ گذاری دستمزد عوامل سینما را ندارد، نظام تهیه کنندگی سینمای ایران به ‌عنوان صنف کارفرما با هماهنگی‌ های بیشتر می ‌توانند در واقعی کردن و منطقی کردن دستمزدها تأثیرگذار باشند».
شاید خیلی غیرواقع نباشد که هنرپیشه در سینمای ایران یکی از تعیین کننده ترین افراد در محتوا، اکران، سرمایه و… باشد. در همین زمینه باید عنوان کرد که همیشه هنرپیشه ها خود را متعلق به مردم می دانند و مدعی می شوند که برای مردم کار می کنند بنابراین جای این سوال مطرح است که آیا این افراد حاضرند در یک فیلم فرهنگی تأثیرگذار، رقمی پایین تر از رقم عرف خود بگیرند؟!
***
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:
تعیین دستمزد هنرمندان باید عادلانه و مطابق قانون باشد
احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعتقاد دارد: اهالی هنر چون انتقال دهنده مبانی فرهنگ انقلاب اسلامی و ارزش های انسانی هستند باید در تعیین دستمزدشان توجه کافی شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه بررسی مسائل مربوط به دستمزد هنرمندان نسبت به جایگاه آنان بستگی به پارامترهایی دارد که باید دستگاه های مربوطه مجموعه این مسائل را در نظر بگیرند و تأمین کنند، به بانی فیلم گفت: یکی از مسائلی که در ارتقای مسائل فرهنگی کشور ما مؤثر است، فعالیت های هنری اعم از خطاطی، ادبیات، شعر، فیلم، نمایش و… هستند. میدان دار این مسائل هنری شخصیت های متخصصی هستند که در قالب هنرهای بازیگری، تهیه کنندگی، فیلمنامه نویسی، کارگردانی و … در جهت تولید محتوا تلاش می کنند. بی تردید این هنرمندان چون انتقال دهنده فرهنگ انقلاب اسلامی و ارزش های انسانی هستند باید توجه کافی نسبت به زندگی و امور معیشتی آنان صورت گیرد. از مسائل حقوقی تا امور بیمه هنرمندان گرفته تا بررسی مسائل مربوط به دستمزدشان نسبت به جایگاه آنان بستگی به پارامترهایی دارد که باید دستگاه های مربوطه، مجموعه این مسائل را در نظر بگیرند و آنها را بخوبی تأمین کنند. اگر تصمیم گیری درباره تعیین میزان دستمزد بازیگران زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا خانه سینما و جاهای دیگر است، باید برحسب نیازشان، گزارش دریافت بودجه و نیازشان را به سلسله مراتب شان منعکس کنند تا در بودجه های دولتی یا منابع دیگر دیده شود که این یکی از راهکارهای اصلی قضیه است. به این ترتیب وقتی بودجه دولتی به کمیسیون فرهنگی می آید، کمیسیون فرهنگی برحسب اطلاعاتی که به دست می آورد، آنها را ارزیابی می کند و منابعی برای تقویت بودجه آنها در نظر می گیرد که این سیر طبیعی مسئله است.
وی درباره اینکه سازمان سینمایی چه تدابیری باید برای تعیین سقف دستمزد بازیگران بیندیشد، افزود: در جریان تولید، پروژه ها به دو بخش تقسیم می شوند. بخشی از آنها خصوصی هستند که خودشان بودجه مورد نیازشان را تأمین می کنند یا اسپانسر دارند و بخشی دیگر در تشکیلات دولتی، مثل حوزه هنری، بنیاد سینمایی فارابی، سازمان صدا و سیما و… تهیه می شوند و طبیعی است که آن دستگاه مربوطه متولی تأمین هزینه های مالی آنهاست. در هر دو صورت باید نظارت داشت که این بودجه ها از کجا می آیند و چطور صرف می شوند تا همه مسائل شفاف و روشن باشد. در این صورت رقم دستمزد بازیگران هم مشمول همین شفافیت و راه بر افزایش غیرمنطقی آن بسته می شود.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که نقش بعضی نهادهای دولتی و افرادی که بودجه های کلان دارند در افزایش غیرمنطقی رقم دستمزدها چیست، افزود: ما دو قانون داریم. یکی قانون لایحه خدمات کشوری که تعیین کننده مجموعه این مسائل حقوقی، پایه حقوقی و سختی و آسانی کار است که معیارهایی برای آن در جهت تعیین دستمزد مدنظر قرار می گیرد. نکته دوم در قالب دستورالعمل هایی تعریف می شود که بین دستگاهی با سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی قرار می گیرد که آن هم مسیر خودش را دارد. اگر این دو وجه قانونی در جریان تامین بودجه پروژه ها ملاک نباشد، قطعا تخلفاتی صورت می گیرد که باید نهادهای نظارتی روی آن تمرکز کنند تا از هدررفت بیت المال جلوگیری شود.
***
سعید راد:
مردم تعیین کننده افزایش و یا کاهش دستمزد بازیگران هستند
سعید راد بستر داد و ستد در سینما را مبتنی بر جریان عرضه و تقاضا می داند و معتقد است تعیین میزان دستمزد بازیگران و هنرمندان نیز از همین مسئله نشات می گیرد.
این بازیگر سینما و تلویزیون می گوید: مردم تعیین کننده افزایش و یا کاهش دستمزدهای بازیگران هستند.
بازیگر فیلم های «تنگنا»،«دوئل» و «چ» درباره دلیل بروز حساسیت هایی میان برخی نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس و تهیه کنندگان سینما نسبت به افزایش دستمزد بازیگران، به بانی فیلم گفت: نباید فراموش کنیم سینما محصول عرضه و تقاضاست. مردم وقتی از فیلمی استقبال می کنند،این ناشی از سطح فرهنگی شان است. بر همین اساس مردم با میزان استقبالشان تعیین کننده افزایش و یا کاهش دستمزدهای بازیگران هستند. به نظر من سقف دستمزد بازیگران صرفا به خاطر استقبال و یا عدم استقبال از آثارشان از سوی مردم است. به همین دلیل هم هیچکس به جز مردم و سینماروها نمی توانند در این باره دخالت کند.
***
شاهد احمدلو:
نباید به بازیگرانی که دستمزد بالا می خواهند باج داده شود
شاهد احمدلو معتقد است: تهیه کنندگان نباید کوتاه بیایند و خود بازیگران باید همدل و همراه باشند و درک منطقی و درستی از سیستم و نظام سینما داشته باشند.
کارگردان «چند می گیری گریه کنی» درباره دلیل بروزحساسیت هایی میان برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و تهیه کنندگان سینما نسبت به افزایش دستمزد بازیگران، به بانی فیلم گفت: وقتی بحث میزان دستمزد بازیگران مطرح می شود، صحبت از ایجاد عدالت در این صنف است. توجه کنید اگر طبق همین معیار، باقی عوامل پشت صحنه و دست اندرکاران ساخت فیلم دستمزد بگیرند، می توان به استقرار عدالت معتقد و خوشحال بود، ولی وقتی دستمزد سایر صنوف پایین است، قابل قبول نیست. در شرایط حاضر اما نمی توان به یک حرکت عادلانه معتقد بود، به خاطر اینکه سینما فقط بازیگر نیست؛ بخشی از سینما یک و یا چند بازیگر است. در سینما، کارگردان، فیلمنامه نویس و تک تک عواملی که زحمت می کشند تا آن فیلم ساخته شود تا آن بازیگر دیده شود در ساخت یک فیلم دخیل هستند و نباید حقوق شان نادیده شود. کما اینکه باید ببینیم اصلا آیا این اتفاق در بضاعت سینمای ایران هست یا خیر؟! وقتی می بینید فیلم های اجتماعی آنطور که باید با اقبال مخاطب مواجه نمی شود و در مقابل وقتی فیلم های کمدی سخیف ساخته می شوند، بیش از حد تصور با آن ارتباط برقرار می شود خب تمام اینها معادلات را به این سمت و سوی غیرعادلانه می برد که امروز شاهدش هستیم. در واقع الان با بازیگران فیلم های کمدی و تجاری این چنین قراردادهای کلانی بسته می شود. در هر صورت این اتفاق ناعادلانه ای است و باید به تعادل برسد. باید دید دهه های ۶۰-۷۰ چطور فیلم می ساختیم؟! چه اتفاقی افتاده تا الان شرایط به گونه ای شده که همه به ستوه آمده اند و از دستمزدهای ناعادلانه و بیش از حد معقول سینما می نالند.
کارگردان «اگه می تونی منو بگیر» در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این مسئله به زیاده خواهی برخی بازیگران مربوط می شود و یا حساسیت بی موردی است، افزود: اینها ناشی از عدم سوء مدیریت است. وقتی که قانونمندی وجود داشته باشد و توافق عادلانه ای برای این مسئله در نظر گرفته شود و روی کاغذ بیاید، طبیعتاً همه طبق آن قانون باید پیش بروند. این مسئله باید از ریشه بررسی شود که به چه صورت باید دستمزدها را به میزان منصفانه ای رساند که نه در حق بازیگر اجحاف شود و نه در حق سایر عوامل و دست اندرکاران که کمتر از او زحمت نمی کشند. اگر بخش مهمی از هزینه های فیلم بالا رفته و ساخت فیلم خیلی سنگین شده و اکثریت جامعه سینمایی را به چالش کشانده، همین دستمزدهای نجومی بازیگران است، وگرنه فیلم در هر ژانری ساخته شود، حد معقول خودش هزینه دارد. قدیمیها خوب گفته اند «از ماست که بر ماست». ما باید از خودمان شروع کنیم که چرا زیاده خواهی در میان برخی بازیگران وجود دارد؟! چقدر از آن زیاده خواهی پاسخ مخاطبان سینمای ایران را می دهد؟!
کارگردان «موش» درباره اینکه سازمان سینمایی چه تدابیری برای تعیین سقف دستمزد بازیگران اندیشیده، عنوان کرد: وقتی سازمان امور سینمایی به عنوان سردمدار مدیریت سینمای ایران در سیاست گذاری ها و فرهنگ سازی وارد عمل می شود، در اینجا هم می تواند گام مؤثری بردارد. وقتی قانونی باشد تا تمام تهیه کنندگان و بازیگران از آن تبعیت کنند و این قانون روال می شود، مثل تمام قانون های دیگر از جمله؛ رعایت حجاب اسلامی در سینمای ایران، رعایت شئونات، قوانینی که برای فیلم های ما لحاظ شده و …،این هم می تواند جزو همان قوانین باشد و فرقی ندارد.
بازیگر «سرب» در پاسخ به این که نقش بعضی نهادهای دولتی و افرادی که بودجه های کلان دارند در افزایش غیرمنطقی رقم دستمزدها را چطور ارزیابی می کند، افزود: این دست نهادها و ارگانها را با تهیه کنندگانی که با سرمایه شخصی شان فیلم می سازند مقایسه کنید. این سرمایه شخصی برای ساخت فیلم بودجه معقولی است، اما وقتی تهیه کننده بخش خصوصی وارد میدان و حوزه تولید با چنین دستمزدهای نجومی می شود، عده کمی از بازیگران را در دایره انتخاب خود می بیند و طبیعتاً نمی تواند با آنان رقابت کند. بنابراین آن پول های بادآورده ای که وارد چرخه سینما و تولید سینما می شود، پول هایی نیستند که برای تحصیلشان زحمت کشیده شده باشد و بی محابا خرج می شوند.
بازیگر «باج خور» درباره اینکه تاکنون چقدر با این مسئله در کار خودش روبه رو شده، گفت: در هر صورت نمی توان گفت درگیر نبوده ام، ولی من راه حل مناسبی را برای ساخت فیلم اخیرم «مِشمِشه» در این باره لحاظ کردم که این هم یکی از راههایی است که جان تازه ای به سینما می دهد برای ورود بازیگران تازه نفس و چهره های جدیدی که احتیاج به ممارست و یکدستی دارند. به این نتیجه رسیده ام در یک فیلم حتماً نباید از دو ستاره سینما استفاده کرد. خودم با بودجه ای که برای فیلمم داشتم، نمی توانستم با چنین بازیگرانی که دستمزدهای بالا طلب می کنند کار کنم. ضمن اینکه اصلا برای این فیلم چنین بازیگرانی رانیاز نداشتم. با این وجود سعی کردم چهره های تازه نفسی در فیلم بگذارم که برای اولین بار در سینما فعالیت می کنند که اینها آینده خوبی دارند و هر کدام می توانند در آینده جایگزین چهره های فعلی سینما شوند. راهکار دیگر اینکه نباید به این دست بازیگران باج داده شود. تهیه کنندگان نباید کوتاه بیایند و خود بازیگران باید همدل و همراه باشند و درک منطقی و درستی از سیستم و نظام سینما داشته باشند. به نظرم بازیگران در تعیین دستمزد نباید فقط خودشان را ببینند. به نظرم باید روی پول های بادآورده کنترل شود و معلوم نیست این پول ها از کجا وارد چرخه سینما می شود که اصل و بدنه سینمای ایران را دچار چالش کرده و نگران کننده است. وقتی تهیه کنندگان پیشکسوتی که سال ها برای این سرزمین فیلم ساخته و الان دچار این چالش شده اند و نگرانی شان این است که کدام بازیگر را برای کارهایشان انتخاب کنند. در واقع باید یک حرکت ریشه ای درون گروهی و سازمانی صورت بگیرد تا بتوانیم این اتفاق را کنترل کنیم.
***
امیرحسین صدیق:
جریان کاذبی می خواهد دستمزد برخی بازیگران گران به نظر برسد
امیرحسین صدیق اعتقاد دارد: عجیب است که تهیه کنندگان به این دستمزدهای بازیگران واکنش نشان دادن چون تهیه کننده پول بیشتر به بازیگر می دهد که فیلم های شان فروش بیشتری داشته باشد.
بازیگر فیلم های «بیست و یک روز بعد»، «بیداری» و «میم مثل مادر» درباره دلیل بروز حساسیت هایی میان برخی نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس و تهیه کنندگان سینما نسبت به افزایش دستمزد بازیگران، به بانی فیلم گفت: من درباره میزان دستمزدهای همکارانم اطلاعی ندارم، اما به نظرم دستمزدها نه تنها زیاد نشده، بلکه کمتر هم شده است. خیلی موارد پیش آمده هنگام بستن قرارداد وقتی حتی از دستمزدهای هفت- هشت سال گذشته هم صحبت می کنید، آخر سر به توافق نمی رسید و در نهایت می بینیم همین فامیل های تهیه کننده آن نقش را بازی می کنند! در تلویزیون یا سینما هم شرایط طوری شده اگر تهیه کننده بازیگری را نخواهد، می تواند انتخابش نکند. عجیب است که تهیه کنندگان به این دستمزدهای بازیگران واکنش نشان داده اند، چون تهیه کننده پول بیشتر خرج می کند و به بازیگر محبوب و پرفروش می آورد که فیلم هایش فروش بیشتری داشته باشد. در تلویزیون هم متاسفانه اخیراً می بینم جای بازیگران حرفه ای را عده ای نابازیگر، تازه کار و یا از آشنایان عوامل تولید گرفته اند که دستمزد اندکی می گیرند.
بازیگر فیلم «خالتور» درباره اینکه سازمان سینمایی چه تدابیری باید برای تعیین سقف دستمزد بازیگران بیندیشد، افزود: با این مسئله اصلا موافق نیستم. این روش مداخله خیلی کمونیستی است.اگر خدای نکرده ما کشورمان کمونیستی بود، آن موقع می گفتیم دولت باید تعیین کننده دستمزدها باشد. کار هنری و بازیگری طوری است که همه فکر می کنند تخصصی احتیاج ندارد و هرکس احساس خوشمزگی می کند، بازیگر خوبی می شود! حال آنکه باید توجه کنید بازیگری که دستمزدش گران است، اگر مدتی کار نکند دستمزدش را پایین می آورند. در هر حال متولیان پروژه ها مجبور که نیستند یک تعداد هنرپیشه با دستمزد بالا را انتخاب کنند، بلکه می توانند برای مدیریت هزینه ها بازیگر دیگری را جایگزین کنند.
صدیق با اشاره به اینکه یک سری اخبار زرد درباره سوپراستارهایی که خودشان را تاپ استار می دانند، مطرح می شود تا به اصطلاح یک بازیگر به شکل کاذبی گران به نظر برسد، عنوان کرد: اصلاً افزایش چندانی در میزان دستمزد بازیگران نمی بینم و چنین چیزی وجود ندارد. البته یک سری اخبار زرد درباره سوپراستارهایی که خودشان را تاپ استار می دانند یا فکر می کنند اینکه سینما به آنها احتیاج دارد که آن چهره ها را می سازد، وجود دارد که به نظرم کاذب است. فکر نمی کنم افزایشی وجود داشته باشد و بحث آنقدر پیچیده ای نیست.

نوشته دستمزد بالا می گیرم، پس سوپراستارم! اولین بار در بانی فیلم پدیدار شد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 1
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.