ایران ترول سایت سرگرمی تفریحی اس ام اس عکس دانلود،ترول،عکس بازیگران،دانلود،نرم افزار،بازی،آهنگ،موزیک،دانلود جدید،عکس ترول،عکس پروفایل،ترول ایرانی،انیمیشن،کارتون

در جست و جوی هویت گمشده

در جست و جوی هویت گمشده

دسته بندی : تفریحی بیتوته تاریخ : دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷

یاداشت رسیده – وحید نادران
محور اصلی «دو لکه ابر»، تازه ترین ساخته مهرشاد کارخانی، حکایت جست و جوی مردی جوان به دنبال خواهر گمشده اش است. سوژه ای که طی سالیان گذشته مبنای تولید فیلم های بسیاری بوده که اغلب با قالبی مهیج و در حال و هوای تریلرهای پر تعلیق ساخته شده اند. اما کارخانی بر خلاف رویه معمول این دست فیلمها، روایتی لَخت، پر ملال و کم تنش را برگزیده تا مخاطب را به درکی عمیق تر از گمشدگی برساند. حکایت درد خانواده هایی که برای یافتن گمشده شان هیچ دستاویزی ندارند و بی هیچ نشانه ای در خیابان های شهر پرسه میزنند.
در شروع و پیش از ورود به داستان، تصاویری آرشیوی از فیلم «جستجو» ساخته امیر نادری روی پرده می نشیند. چهره و صدای مردمانی رنج کشیده که هر کدام چشم به راه عزیزی گمشده در بحبوحه انقلاب ۵۷ هستند. اتصال این تصاویر به زمان حال و روایت (کسری) که با استیصال در پی اثر و نشانی از خواهر مفقود شده اش می شود، تداوم معضلی خاموش را به نمایش می گذارد. کارخانی با طرح پرسشی مکرر تلاش می کند خلاء نهادهای یاری رسان به خانواده های گمشدگان را یادآوری کند. البته مضمون گمشدگی در دو لکه ابر به مفهومی فراتر می رسد. جایی که سرگشتگی و جست وجوی هویت از دست رفته، عنصر مشترک شخصیت های داستان می شود. مروا به دنبال هویتی تازه در آن سوی مرزهاست، آذر و منصور بازیابی گذشته خوش رنگشان را جست و جو می کنند و آزیتا خواننده فراموش شده -که با شمایل یگانه اش، گویی از دهه ها پیش به میان تهران امروز پرتاب شده- در رویای خواندن دوباره ترانه های خاک گرفته اش است.
حذف درام، گفت و گوهای حداقلی و روایت ضد قصه، استراتژی مبنایی فیلم نامه دو لکه ابر است. این گونه فیلمسازی که ساختار اثر را بر پایه تصاویر قرار می دهد، نه فقط در سینمای ایران که در آثار مستقل و آلترناتیو سینمای اروپا و آمریکا نیز ما به ازای کمی دارد و همین مساله باعث می شود مخاطبی که عادت به سینمای مضمون محور و سهل الوصول دارد، برای درک دو لکه ابر با چالش روبرو شود.
کارخانی به عمد حوادث قصه را پنهان می کند و برای ارائه اطلاعات به مخاطب اثرش خِسَت می ورزد. همین عامل باعث می شود دو لکه ابر همچون کوه یخی جلوه کند که تنها بخش کوچکی از آن مشاهده می شود.
کارخانی با آوردن کاراکترهایش به دل خیابان های تهران و مناطق حاشیه شهر ،برای خودش فرصتی مهیا می کند تا بتواند علاوه بر ثبت قاب های خوش ترکیب، همچون تاریخ نگاری دور اندیش تصاویر دقیق و درستی از تهران امروز به جا بگذارد.
مفهوم واژه عشق که در این سالها در همه سطوح جامعه – و به تبع آن در سینما- شکلی رقت انگیز یافته است، در دو لکه ابر توسط دو زوج اصلی ماجرا به گونه ای احیا می شود.
کسری و مروا در شرایطی همراه می شوند که تنها می توانند به مقام همدلی برسند و منصور و آذر با عشقی که از نوجوانی به میانسالی آورده اند، مجالی برای با هم ماندن نمی یابند…

نوشته در جست و جوی هویت گمشده اولین بار در بانی فیلم پدیدار شد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 1
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.