ایران ترول سایت سرگرمی تفریحی اس ام اس عکس دانلود،ترول،عکس بازیگران،دانلود،نرم افزار،بازی،آهنگ،موزیک،دانلود جدید،عکس ترول،عکس پروفایل،ترول ایرانی،انیمیشن،کارتون

سینمای مذهبی ایران، پیشرو و تاثیرگذار، اما در داخل مرزها

بانی فیلم، گروه سینمای ایران: عمر سینمای دینی در ایران اگرچه زیاد نیست، اما آثار مهمی را در این عرصه خلق کرده که هر یک جزو یهترین ساخته های خالقانشان هستند.هر چند نمی توان کتمان کرد که این آثار بشدت محدود هستندوبه همین دلیل بارها مورد استناد و نمایش قرار گرفته اند. مشکلی که در تلویزیون هم دیده می شود و نمونه اش سریال «مختارنامه» است که گویا جایگزینی ندارد و مدام بازپخش می شود. در این میان همچنان فیلم سینمایی «روز واقعه» ساخته شهرام اسدی جزو نمونه های شاخص تلقی می شود. توفیقی که بی شک بخش عمده ای از آن به مدد فیلمنامه استادانه بهرام بیضایی شکل گرفته و اسدی نیز با مهارت از پس به تصویر کشیدن آن برآمده است. هر چند هنوز فیلم «رستاخیز» احمدرضا درویش به نمایش عمومی درنیامده تا در معرض قضاوت دقیقی در این باره قرار گیرد. فیلمی که آن هم مثل «روز واقعه» درباره حوادث روز عاشورا ساخته شده است.
با این حال سینمای دینی به طور جدی پس از انقلاب سال ۵۷ در ایران پر و بال گرفت و بستر مناسبی هم از سوی حکومت برای تشویق فیلمسازان به حضور در این حوزه ایجاد شد. هر چند فیلمسازان به دلیل شرایط جامعه، اغلب به سمت سینمای جنگ و نیز فیلمهای انقلابی روی آوردند. گرچه همان فیلمهای سینمای جنگ نیز به جهت مضامین انسانی و معرفتی مستتر در داستان،به نوعی خواه ناخواه در زیر مجموعه سینمای دینی جای می گیرند. ضمن اینکه از نظر خیلی از کارشناسان، سینمای عرفانی نیز برآمده از دغدغه های دینی و مذهبی است و از آن لاینفک نیست.
از سوی دیگر شاید آنچه به سینمای دینی نزدیکتر تلقی شود،فیلم‌هایی با محوریت کاراکترهای دینی و قدیسان باشد. «مسافر ری»، «مریم مقدس»، «سفیر» و «محمد رسول‌الله» آثاری در ژانر تاریخی هستند که روی شخصیتهای دینی متمرکز هستند.
با این وصف همچنان سینمای دینی در ایران اگرچه از سوی مخاطبان داخلی اغلب با استقبال مواجه و بارها دیده شده، اما در سطح جهانی نتوانسته به موقعیت مناسب و بسزایی دست یابد. نکته ای که لزوم تزریق دیدگاهی جهانی به آثار دینی ایرانی را تاکید می کند. در آخرین نمونه از این مسئله می توان به شکست تجاری فیلم «محمد رسول‌الله» اشاره کرد. فیلمی که حتی در داخل نیز مورد استقبال گرم قرار نگرفت و دخل و خرجش برابر نشد. حال آنکه میشد با توجه به مشارکت سینماگرانی از ملیتهای دیگر در ساخت آن، دست کم در همان کشورها نیز اکران مناسبی برایش ترتیب داد.
با این وجود توجه به سلایق مخاطب جهانی در کنار علاقه مندی های سینماروهای داخلی می تواندبه خلق آثار مناسبی در این حوزه منجر شود که بازار خوبی را برای سینمایایرانفراه می آورد.

نوشته سینمای مذهبی ایران، پیشرو و تاثیرگذار، اما در داخل مرزها اولین بار در بانی فیلم پدیدار شد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 1
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.