ایران ترول سایت سرگرمی تفریحی اس ام اس عکس دانلود،ترول،عکس بازیگران،دانلود،نرم افزار،بازی،آهنگ،موزیک،دانلود جدید،عکس ترول،عکس پروفایل،ترول ایرانی،انیمیشن،کارتون

بدرقه مسافر«اسکار» با هول و ولا

بدرقه مسافر«اسکار» با هول و ولا

دسته بندی : تفریحی بیتوته تاریخ : پنج شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

بانی فیلم، گروه سینمای ایران، نصیبه کریمی: سینمای ایران را از حیث مضمونی نمی‌ شود با اطمینان کامل سینمایی جهانی و بین‌ المللی قلمداد کرد، اما بودند و هستند فیلمسازان و کارگردانانی که با خلق اثری قابل تأمل، سینمای ایران را در ابعاد جهانی مطرح کرده‌‌ اند و نام ایران را در دنیای هنر هفتم پرآوازه و با اقتدار دهان به دهان چرخانده ‌اند. اغلب ما اسکار را یکی از مهمترین و برجسته ‌ترین رویدادهای جهان سینما می‌ دانیم، اما نباید از یاد برد که جشنواره‌ های بین ‌المللی همچون کن، برلین یا برلیناله، بفتا،لوکارنو، لندن، ونیز، ساندنس و… از جمله معتبرترین جشنواره‌ های بین ‌المللی بوده‌ اند که فیلم‌ ها، کارگردانان و هنرپیشگان ایرانی زیادی در آنها درخشیده‌ اند.
داستان معرفی فیلم‌ های ایرانی در دوره ‌های مختلف به جشنواره ‌های خارجی، گاهی حاشیه‌ ساز می شود. برخی از جشنواره‌ ها که علی ‌الظاهر خودشان فیلم‌ هایی را دعوت می ‌کنند، اختلافی در داخل کشور تولید کننده به وجود نمی‌ آید، اما مهمترین بحث مربوط به جایزه اسکار است که هیأت انتخابی دارد و لیستی از فیلم‌ هایی که ویژگی‌ هایی خاص را دارند، مورد بحث قرار می‌ دهند و در نهایت یک فیلم به‌ عنوان نماینده ایران در اسکار هر ساله به آکادمی معرفی می‌ شود. این فیلم‌ ها در نخستین گام باید اکران داخلی داشته باشند.
این اول ماجراست و بعد از این احتمالاً فیلم باید ویژگی‌ هایی هم داشته باشد که در رقابت با سایر فیلم‌ ها از کشورهای دیگر (در بخش فیلم غیرانگلیسی) کم نیاورد. سال‌ های مختلف فیلم‌ هایی به نمایندگی از ایران به اسکار گسیل شده و طی این سال‌ ها اصغر فرهادی دو بار توانسته اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان بیاورد.
در پی انتشار نامه کانون کارگردانان خانه سینما درباره نحوه انتخاب نماینده کشورمان برای رقابت در اسکار بهترین فیلم خارجی‌ زبان، هر چند بنیاد سینمایی فارابی توضیحاتی را ارائه کرد، اما به نظر می رسد این نامه آغازگر چالشی است که می تواند روند انتخاب فیلم را دچار تحول کند.
با سه صاحب نظر در این باره صحبت کرده ایم.
***
سیروس الوند:
فیلمی برای اسکار انتخاب و بعد عوض می شود!

سیروس الوند کارگردان سینما، با انتقال مسئولیت انتخاب فیلم نماینده اسکار از بنیاد سازمان سینمایی فارابی به خانه سینما موافق هست.
کارگردان «دستهای آلوده» و «این سیب هم برای تو» درباره ارزیابی و هدف کانون کارگردانان از انتقال مسئولیت انتخاب فیلم نماینده اسکار از فارابی به خانه سینما، به بانی فیلم گفت: به نظرم درصورتی که این انتقال صورت گیرد،خانه سینما باید برای حسن انجام کار هیأتی را تشکیل دهد. در دوره های گذشته در هیأت انتخاب بودم و در مواردی دیده ام فیلمی که در نهایت انتخاب شده، به نحوی کنار رفته است و دو- سه نفر در یک تغییر رویکرد، نظرات شان را عوض کرده اند تا فیلم دیگری راهی اسکار شود. آن هم آثار فیلمسازانی که در نهایت با مواضع رسمی و دولتی هماهنگ می شدند و برای همین فیلمشان انتخاب می شد. به نظرم اگر خانه سینما نماینده ایران برای معرفی به اسکار را انتخاب کند، صحیح تر هست. به هر حال مطمئن باشید اگر فیلمی انتخاب شود، ولی مورد پسند مسئولان نباشد، به نحوی نمی گذارند آن فیلم برود. هرچند در نهایت باورم این است فیلمی که نماینده ایران است به آکادمی ارسال شود، آنها نماینده سینمای ایران را نمی بینند، بلکه نماینده دولت و نظام را می بینند و در نتیجه هر فیلمی را برنمی تابند. کانون کارگردانان یک پیشنهاد داده اند و باید ببینیم که این پیشنهاد مورد قبول واقع می شود یا خیر. در همه جای دنیا روالش این طور است که جامعه سینمایی آن کشور فیلم را انتخاب می کند، نه دولت و حکومت. اینجا دولت از یک عده سینماگر دعوت می کند که من هم در دوره ای در آن جمع بودم و کارمند دولت هم نبودم و فیلمسازان دیگر هم بودند. یک سال دیدم فیلمی انتخاب شد، ولی بهانه آوردند و یک هفته قضیه را به تأخیر انداختند و در آخر فیلم دیگری جایگزین آن شد، چون دو نفر رأیشان را عوض کردند!
کارگردان «تله» درباره نقاط ضعف و قوت بنیاد سازمان سینمایی فارابی طی این چند سال در انتخاب فیلم برای معرفی به اسکار، افزود: به هر حال این پروسه ناشناخته است. هر چقدر هم فیلم خوب انتخاب کنیم، باخبر نیستیم کشورهای دیگر چه فیلم هایی را انتخاب می کنند. معنای آن این نیست فیلمی که انتخاب کرده ایم حتماً جزو پنج فیلم می رود یا برنده جایزه می شود. تقریباً هر سال فیلمی که انتخاب شده فیلم خوبی بوده است. یک سال با فیلمی که انتخاب شده بود، موافق نبودم، اما رأی بالایی آورد و بالطبع انتخاب شد.
***
مهدی نادری:
واگذاری این مسئولیت تخصصی به خانه سینما منطقی به نظر می رسد

مهدی نادری، هدف اعضای کانون کارگردانان سینما از طرح پیشنهاد انتقال مسئولیت انتخاب فیلم نماینده اسکار از بنیاد سازمان سینمایی فارابی به خانه سینما را پُررنگ تر شدن نقش خانه سینما و اعضایش در کمیته انتخاب می داند.
کارگردان «بدرود بغداد»، فیلمی که در یکی از دوره های گذشته به اسکار معرفی شد، در این خصوص به بانی فیلم گفت: این بحثی که کانون کارگردانان از پیش کشیدن این بحث چه هدفی دارد، خب طبعا به لحاظ دیدگاه یک گروه تخصصی و صنفی نام آشنا در سینما هستند.همین مسئله سبب می شود واگذاری این مسئولیت تخصصی به خانه سینما منطقی به نظر برسد. هدف اعضای کانون کارگردانان سینما این است که خانه سینما احتمالاً نقش پُررنگ تری در کمیته داشته باشد. ضمن اینکه در این شکل، میزان دخالت دولت نیز در قضیه کمرنگ می شود. نفس بررسی آثار برای معرفی به آکادمی اسکار در کشورهای مختلف هم همین است که فیلم منتخب از سمت آکادمی سینمایی کشورها معرفی می شود. تصور کنید در همین جشن آکادمی اسکار، افرادی از بین دولت بیایند فیلم های برگزیده را انتخاب کنند. هدف از مسئله اخیری که کانون دارد دنبال می کند، احتمالاً به دنبال این است که کار به دست اعضای تخصصی سینما صورت گیرد.
کارگردان «افسانه شکارچیان گرگ» درباره نقاط ضعف و قوت بنیاد سازمان سینمایی فارابی طی این چند سال در انتخاب فیلم برای اسکار، افزود: من از جزئیات بی اطلاع هستم. همین طوری که هر سال هست طبیعتاً با نظرات مختلفی و سلایق متفاوت در نهایت گزینه نهایی معرفی می شود. شاید اگر یک سری دیگر بودند، فیلم های دیگر را برمی گزیدند. انتخاب فیلم برای معرفی به آکادمی به هر حال معیارهایی دارد که این معیارها از موارد حائز اهمیتی مثل میزان فروش فیلم، میزان امتیازهای تخصصی، جوایز سالیانه ای که فیلم گرفته نشات گرفته اند. ضمن اینکه شانس ایران تاکنون برای دریافت دو جایزه اسکار، تجربه اش را هم در این راه بالا برده است. کسی هم که این اسکار را گرفت، فیلمساز عضو کانون کارگردانان است و طبیعتاً از دل سینمای ایران برخاسته. فراموش نکنیم کمیته های تخصصی، شایستگی و قدرت تشخیص بهتری برای شناخت آثاری با شانس بالا برای انتخاب دارند و گزینش توسط کمیته های تخصصی می تواند اعتبار و مقبولیت بیشتری برای فیلم انتخاب شده به همراه داشته باشد. در مجموع فرآیندهایی ک در خصوص معرفی یک فیلم اتفاق می افتد، به نظرم کاملاً امر تخصصی هست. کسانی که در بنیاد سینمایی فارابی سال های گذشته فیلم ها را انتخاب می کردند تا جایی که به یاد دارم، همه آنها از اعضای خانه سینما هستند. منتها جزئیاتی دارد که قطعاً بین نهادصنفی کانون کارگردانان و فارابی قابل بررسی و نتیجه گیری هست. از بیرون خیلی نمی توانیم رأی صادر کنیم. نکته مهمی که باید بین صنف و نهاد دولتی باید بررسی شود، این است که باید دید در واقع الان این کارگروه نسبت به آن کارگروه امتیاز دارد یا ندارد. شما شرایط را پرسیدید که من می گویم قطعاً این مسئله یک فرآیند صنفی هست. این تجربه را به عنوان عضو افتخاری دارم که چند دوره در کمیته انتخاب بودم و می توانم بگویم اعضا از صنف کارگردانان، تهیه کنندگان، مؤلفان و پخش کنندگان سینما هستند، یعنی من چیزی از دولت در آن کشورها نمی دیدم، ولی در نهایت فیلمی که به عنوان نماینده انتخاب می شود،باید گزینه رسمی یک کشور باشد. یعنی فیلمساز نمی تواند شخصاً اقدام کند یا کمپانی فیلمسازی نمی تواند به طور مستقل فیلم را به اسکار معرفی کند. این دوباره نازل بر این مسئله صنفی بودنش است. در واقع رعایت شروطی مثل اکران کار و بررسی امتیازهایی که به عنوان نماینده ای شایسته باید داشته باشد تا به اسکار معرفی شود از سوی یک نهاد صنفی با اعضایی متخصص بهتر صورت می گیرد.
این فیلمساز ایرانی در پایان از این انتقال استقبال کرد و اظهار داشت: باز هم تأکید می کنم برخی از اعضای قبلی هیات انتخاب از اعضای خانه سینما هستند و احتمالاً به همین دلیل در چیدمان و نوع انتخاب این هیات، کانون کارگردانان علاقه مندند این وظیفه به خانه سینما واگذار شود. البته به نظرم این انتقال چیز زیادی را تغییر نمی دهد، فقط این مسئله تائید صنفی باعث شود اتفاق مثبتی بیفتد و انتخاب نهایی مقبولیت بیشتری داشته باشد.
***
شادمهر راستین:
سازوکار انتقال مسئولیت معرفی فیلم به اسکار از فارابی به خانه سینما مشخص نیست

شادمهر راستین اعتقاد دارد: شاید از نهاد صنفی برود کمتر دچار انتقاد و آزادی عمل بیشتری داشته باشد.
این منتقد سینمایی درباره ارزیابی اش از هدف کانون کارگردانان در طرح پیشنهاد انتقال مسئولیت انتخاب فیلم نماینده اسکار از فارابی به خانه سینما، به بانی فیلم گفت: قطعاً از خود کانون کارگردانان باید این را بپرسید که چرا چنین پیشنهادی داده است. قاعدتاً این پیشنهاد بر مبنای کاهش تصدی گری دولت در امور صنفی و جزو برنامه دولت ها در ۲۰ سال گذشته بوده است. یعنی همه این دولت هایی که سرکار آمده اند در حدود ۲۰ سال گذشته این نگاه را داشته اند. دولت ها در جهت کاهش امور تصدی گری اجرایی از دولت و انتقال آن به صنوف تخصصی، چند سالی است چنین روندی را پی گرفته اند. احتمالاً کانون کارگردانان با همین رویکرد انتخاب فیلم برای معرفی به آکادمی اسکار را پیشنهاد داده که خانه سینما می تواند انجام دهد چون متخصصانش سازکار صحیح را می دانند. اما نکته اینکه جایزه اسکار نشان دهنده توانمندی سینمای ایران نیست. الان چند سال است این اشتباه را می کنیم که اسکار مبنایش فیلم اکران شده و فیلمی است که مجوز اکران گرفته باشد. در صورتی که توانمندی سینمای ایران فقط در اکران فیلم هایش نیست. اینجا تعارضی پیش می آید که از ابتدای انقلاب تاکنون در سینمای ایران نظیر نداشته؛ اینکه برخی فیلمسازی خود را بر اساس سلیقه اسکار دنبال می کنند، چون سرمایه گذاری و برنامه ریزی دقیقی در این باره انجام نشده. البته این جایزه الان مبنای سینمای ایران نیست و به نظرم یک غلط و خلأ وجود دارد و بهتر است دوباره راجع به آن فکر کنند. امیدوارم اگر بخواهند فیلمی را انتخاب کنند، راجع به آن بررسی دقیق داشته باشند.اصلاً باید دید می توانیم فیلمی را برای اسکار انتخاب کنیم، آن هم در صورتی که بخش عمده ای از سینمای قابل قبول ایران هنوز اکران نشده است.
این نویسنده سینمایی درباره نقاط ضعف و قوت بنیاد سازمان سینمایی فارابی طی این چند سال در انتخاب فیلم برای اسکار، افزود: دوستانی که در هیأت انتخاب بودند در مصاحبه هایشان جزییاتی را گفته اند. مدیران به خاطر الزامی که در رعایت ترکیبی از آدمهای اجباری و اختیاری در میان اعضای انتخاب دارند، شاید نتوانند چینش ایده آلی داشته باشند. سالی که فیلم «جدایی نادر از سیمین» به اسکار فرستاده شد و هم سالی که فیلم «فروشنده» به اسکار رفت، عده ای گفتند که امکان ندارد این فیلم ها حتی در اسکار پذیرفته شوند چه برسد به اینکه جایزه اسکار را دریافت کنند. حتی افرادی در مطبوعات گفتند اصلاً در اسکار نامزد هم نمی شود، چرا این اتفاق افتاده؟! بنابراین نشان می دهد سابقه خوبی در اینزمینه وجود داشته، ولی نکاتی هم بوده که باید در دوره های بعدی لحاظ شود. مهمترین اش حذف فیلم «یه حبه قند» بود. یعنی بدون نظر کارگردان، معاونت سینمایی و بنیاد سازمان سینمایی وقت آن دوره اعلام کردند که فیلم را به اسکار نمی دهند، به خاطر اینکه یک مسئله سیاسی پیش آمده بود. حال آنکه فیلم «یه حبه قند» با اینکه تهیه کننده اش حوزه هنری بود و قطعاً شانسی هم در اسکار داشت، از رفتن بازماند. بنابراین وقتی یک نهاد دولتی بخواهد تصمیم گیرنده باشد، مناسبات سیاسی ارجح می شود به مناسبات هنری. هر چند دولتی بودن خیلی اوقات باعث می شود آزادی عمل و اختیار اعضایی که دارند فیلم انتخاب می کنند بیشتر باشد. هرچند باز تأکید می کنم معیار سینمای ایران، جایزه اسکار نیست.
راستین در پایان اظهار داشت: هنوز نمی دانم چه پیشنهاد دیگری در این باره هست و چه راهکارهای دیگری وجود دارد. یعنی جدا از اینکه مسئولیت مذکور از بنیاد سازمان سینمایی فارابی به خانه سینما انتقال پیدا کند، نکته دیگری مطرح نشده است. اینکه چه سازکاری داشته باشد و چه برنامه ای دارند و چه افرادی قرار است کم شود هنوز اعلام نشده است. اما در هر صورت با توجه به سابقه ای که در این سال ها در ذهن از این روند داشته ایم و انتخاب فیلم از سوی نهادی نیمه دولتی مثل بنیاد سینمایی فارابی به خاطر همان انتقاداتی که گفتم، شاید هم اگر این مسئولیت از فارابی گرفته شود،کمتر دچار انتقاد قرار گیرد و آزادی عمل بیشتری هم ایجاد شود.

نوشته بدرقه مسافر«اسکار» با هول و ولا اولین بار در بانی‌فیلم پدیدار شد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 1
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.