ایران ترول سایت سرگرمی تفریحی اس ام اس عکس دانلود،ترول،عکس بازیگران،دانلود،نرم افزار،بازی،آهنگ،موزیک،دانلود جدید،عکس ترول،عکس پروفایل،ترول ایرانی،انیمیشن،کارتون

۵ نکته ای که باید در مورد کمبود ویتامین ب ۱۲ بدانید!

اگرچه کمبود ویتامین ب ۱۲ در گیاهخواران و وگان‌ها شایع‌تر است و می‌تواند خطرات زیادی برای آنها ایجاد کند اما افرادی که گوشت قرمز مصرف می‌کنند نیز ممکن است به کمبود ویتامین ب۱۲ دچار شوند.
حفظ سطح مناسبی از ویتامین ب ۱۲ ، کار دشواری نیست اما شما باید در این‌باره کاملا هوشیار و دقیق عمل کنید، به‌خصوص اگر گوشت یا لبنیات مصرف نمی‌کنید.

ویتامین B12

این همه سر و صدا در مورد ویتامین B12 برای چیست؟

ب۱۲ به‌عنوان یک ویتامین ضروری محلول در آب، به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی متداول مانند ماهی، تخم‌مرغ، گوشت و محصولات لبنی وجود دارد. از آنجا که هر روز افراد بیشتری بدون انجام تحقیقات لازم به سبک زندگی گیاهخواری یا وگان روی می‌آورند، کمبود ویتامین B12 در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

ب ۱۲ یک ویتامین بسیار مهم است؛ چون گروه‌های متیل ضروری را که در سنتز پروتئین DNA نقش دارند، فراهم می‌کند. بدن شما می‌تواند ویتامین ب ۱۲ را به مقدار کافی در کبد ذخیره کند و تا چندین سال مورد استفاده قرار دهد، بنابرین کمبود این ویتامین باید نادر باشد. با این حال برخی بدن‌ها قادر نیستند به‌درستی از ب۱۲ استفاده کنند که به کمبود ب ۱۲ منجر می‌شود.

علائم کمبود ویتامین B12

علائم کمبود ویتامین B12

علی‌رغم نادر بودن این وضعیت، اثرات آن می‌توانند جدی باشند و باعث آسیب دائمی به مغز و سیستم عصبی شوند. به‌منظور اجتناب از این اثرات جدی، مراقب ترکیبی از علائم زیر باشید:

  • کم‌خونی
  • کبودی مکرر
  • تپش قلب
  • بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در دست‌ها یا پاها
  • ضعف و کمبود انرژی
  • ازدست دادن اشتها
  • از دست دادن حافظه یا پریشانی ذهنی
  • افسردگی
  • تنگی نفس

علل کمبود ویتامین B12

علل کمبود ویتامین B12

اگرچه کمبود ب۱۲ نسبتا نادر است اما مشکلات بسیاری وجود دارند که می‌توانند باعث بروز آن شوند. رژیم غذایی لزوما عامل اصلی در کمبود ب ۱۲ نیست اما برخی انتخاب‌های غذایی می‌توانند مشکل ایجاد کنند. همانطور که در بالا گفته شد، گیاهخواران و وگان‌ها مستعد کمبود ب ۱۲ هستند، چون ب۱۲موجود در گوشت و محصولات لبنی را دریافت نمی‌کنند.

کم‌خونی پرنیشیوز، اغلب علت اصلی کمبود ب۱۲ است. این نوع کم‌خونی باعث می‌شود که بدن‌تان سلول‌های سالمی را که قادر به جذب ب۱۲ هستند، از بین ببرد. بیماری‌‌های مربوط به گوارش نیز می‌توانند زمینه‌ی کمبود ب ۱۲ را ایجاد کنند، مانند بیماری کرون، سلیاک یا یک انگل.

آزمایش‌

می‌ترسید که کمبود ویتامین B12 داشته باشید؟

برای آنکه بفهمید آیا به کمبود ب۱۲ دچار هستید یا نه، می‌توانید آزمایش‌های متعددی انجام دهید. به عنوان مثال پزشک شما ممکن است شمارش کامل خون، یک تست هموسیستئین یا تست اسید متیل مالونیک را توصیه کند. با این حال مهم‌ترین گام، مراجعه به پزشکی است که در تشخیص و درمان کمبود ب۱۲ تجربه دارد.

آمپول‌های ب ۱۲

اضافه کردن ب ۱۲ به رژیم غذایی‌تان

بهترین راه برای جلوگیری از کمبود ویتامین B12، آن است که مطمئن شوید در وهله‌ی اول، مقدار کافی از آن را دریافت می‌کنید. اگر گوشت و مواد لبنی مصرف می‌کنید، گوشت بدون چربی و لبنیات بیشتری را در رژیم غذایی‌تان جای دهید، مانند بوقلمون بدون چربی، تخم‌مرغ و ماهی وحشی. وگان‌ها و گیاهخواران می‌توانند مخمر، جلبک دریایی و خزه‌ی دریایی را به رژیم غذایی‌شان اضافه کنند.

با این حال مصرف مکمل ب ۱۲ برای اکثر افراد، بسیار مفید است. مصرف روزانه‌ی مکمل ب۱۲ می‌تواند به حفظ سطوح مناسبی از این ویتامین کمک کند. برخی از مردم نیز ترجیح می‌دهند از آمپول‌های ب ۱۲ استفاده کنند.

شما چگونه مطمئن می‌شوید که ب ۱۲ کافی مصرف می‌کنید یا نه؟ ایده‌های‌تان را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مقاله مرتبط : نشانه های دریافت ناکافی ویتامین ها!

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع

  • http://www.cdc.gov/ncbddd/b12/detection.html
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11146329

منبع تصاویر

  • simplemost
  • nextavenue
  • drshel
  • koreanair
  • frankmonea.files.wordpress

نوشته ۵ نکته ای که باید در مورد کمبود ویتامین ب ۱۲ بدانید! اولین بار در سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه پدیدار شد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 1
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.